Minder zenden, meer vragen
Je kent het wel, van die websites waarbij je na twee zinnen al bent afgehaakt en de pagina weer hebt verlaten. Hoe kan dat? Omdat deze websites vooral zenden. Ze praten teveel over zichzelf, zonder daarbij rekening te houden met wie jíj bent. In deze blog lees je 4 tips die je helpen klantgericht te schrijven. Zodat jij wél de aandacht van je klant vasthoudt.
Waarom klantgericht schrijven?
Is het dan geen goed idee om eerst iets over jezelf te vertellen? Dan weten je klanten wie je bent, met wie ze zaken gaan doen. Je creëert een band met je klanten. Klopt. Maar bewaar die info lekker voor de ‘Over ons’-pagina.
Mensen besteden in eerste instantie namelijk maar een paar seconden aan het bekijken van je webpagina, advertentie of socialmediabericht. Lezen ze in die tijd niks dat hen aanspreekt? Dan zijn ze gevlogen. En mis jij je conversie. Niet alleen nu, maar misschien ook een volgende keer dat die klant iets zoekt.
Tip 1: Los het probleem van je klant op
Je klant komt niet zomaar op jouw website terecht. Zij/Hij zoekt iets en heeft een probleem. Laat jij daar nu net de oplossing voor hebben. Het is alleen de kunst om het zo te presenteren dat je klant er enthousiast van wordt. En dat is makkelijk, want klanten voelen zich begrepen als je over hun problemen praat. Je hoeft je alleen maar in haar/zijn schoenen te verplaatsen. En jouw verlossende oplossing te bieden.
Extra tip: Hebben je klanten geen probleem? Gééf ze dan een probleem. Dat doe je eigenlijk al in het bovenstaande voorbeeld. Easy peasy¸ dus!
Tip 2: Schrijf positief
Als je meerdere blogs van ons hebt gelezen, heb je deze tip waarschijnlijk al vaker langs zien komen. Naast kort en actief schrijven, is dit namelijk een van de belangrijkste aandachtspunten als je teksten gaat creëren. Een positieve insteek zorgt voor een positieve indruk. En dat leidt vaak tot conversie. Twee voorbeelden:
Tip 3: Kies de juiste tone-of-voice
De manier waarop jij je lezer aanspreekt moet aansluiten bij je doelgroep. Een oudere dame op zoek naar een gehoorapparaat, spreek je anders aan dan een student op zoek naar een nieuwe telefoon. Weet dus wie je doelgroep is en wat ze belangrijk vinden. En pas je teksten daarop aan.
Extra tip: Verlies nooit je eigen identiteit uit het oog. Probeer de juiste balans te vinden tussen de tone-of-voice van je doelgroep en die van jezelf.
Tip 4: Vermijd jargon
Vaktaal. Moeilijke woorden die jij begrijpt, maar je klant niet. Ze maken je tekst ingewikkeld en moeilijk te begrijpen. Niet doen dus! Wil je een tekst schrijven die voor iedereen te begrijpen is? We schreven er eerder deze blog over.
Schrijf jij al klantgericht?
Laat ons je teksten lezen. Wij geven je een eerlijk antwoord. Gratis, met ons contentconsult! Zo weet je of je op de goede weg zit. Wil je je teksten door ons laten aanpassen of schrijven? Dat doen we bijna-gratis. Neem contact op.
Proof of the pudding
Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.