Bid- en tenderteksten schrijven lijkt eenvoudig
Je potentiële klant stelt een aantal vragen. Je geeft antwoord. Helder en overtuigend. Toch werkt dit in de praktijk vaak minder soepel. Doe je voordeel met mijn ervaringen.
De praktijk is weerbarstig...
Vaak nemen de sessies meer tijd in dan gedacht, waardoor er minder tijd is voor de productie. En het resultaat niet naar tevredenheid is.
Hoe dan wel? Mijn belangrijkste twee inzichten:
1. Slim vergaderen
Bij een grote schrijfklus zoals een bid- of tendertekst werk je samen met een team. Het is zaak dat de bidmanager het overlegproces (de sessies en meetings) strak in de hand houdt.
Vergaderen met een grotere groep mensen vraagt om:
2. Blijf vernieuwen
Stelt je voor: in een eerder traject scoorde je goed op het onderdeel ‘implementatieplan’. Een ideale situatie om je plan te kopiëren en licht aan te passen aan de huidige uitvraag.
Toch adviseer ik: doe dit niet! Door ‘copy & paste’ kom je over als een partij die zich niet in de klant verplaatst:
Neem liever de aanvraag als uitgangspunt - met je eerdere werk als informatiebron. Schrijf elke keer een nieuwe tekst. Volg de uitvraag: in inhoud, opbouw en formulering.
Proof of the pudding
Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.