Stel: een medewerker maakt een schrijffout
Medewerkers coachen op hun schrijfvaardigheid, kan best een uitdaging zijn. Zeker als je zelf geen ervaren tekstschrijver bent. Waar let je op? Wat doet er écht toe? Hoe help je ze verder? Ik geef je graag mijn tips.
Wees geen taalagent
We gaan er voor het gemak even van uit dat je geen literaire uitgeverij runt. Waarschijnlijk schrijven je medewerkers klant-e-mails en -brieven, rapporten, offertes en/of andere zakelijke stukken.
We maken het onszelf vaak zo moeilijk met allerlei taalregeltjes en stijlvoorkeuren. En natuurlijk is het goed om de basis-spellingsregels te oefenen. Hiervoor zijn de volgende sites super handig:
Maar dat is genoeg. Laat het verder los. Smaken en schrijfstijlen verschillen. Een te sterke focus op regels geeft alleen maar verkramping, geen betere tekst.
Focus vooral op de drie ingrediënten van een klantgerichte tekst. Die ingrediënten zijn volgens ons:
Ingrediënt 1: schrap wat je kan
Niemand heeft zin om een ellenlange brief of e-mail door te spitten. We houden van bondige teksten, overzichtelijk dankzij witregels en tussenkopjes. Je kunt je medewerkers helpen om bondig te schrijven. Ik heb vijf trucs:
Ingrediënt 2: wees vriendelijk
Een vriendelijk woord is schaars. Waarom vinden we al snel dat we overdrijven? Wij mensen willen gezien en gehoord worden, erkenning ervaren. Dit geldt ook voor je relaties, klanten en prospects. Drie tips:
Ingrediënt 3: wees héél duidelijk
Als je iets opschrijft zoals je het vertelt, is het meestal heel duidelijk. Maar vaak als we ‘schrijftaal’ gebruiken, verzanden we in wollig en ambtelijk taalgebruik. Met lange, complexe zinnen vol passieve werkwoordsvormen en tangconstructies.
Nergens voor nodig. Houd het simpel. Twee voorbeelden:
Schrijfvaardigheid: waar gaat het écht om?
Vraag je tot slot af: waar gaat het écht om bij zakelijke teksten? Waarschijnlijk wil je vaker en sneller een positieve reactie van je ontvanger. Dit bereik je juist met bondige, vriendelijke en duidelijke teksten. Help je medewerkers om hierop te focussen. Dan is er al een wereld gewonnen.
Hebben jullie toch nog vragen? Heb je behoefte aan een training coachen op schriftelijke vaardigheden of bijvoorbeeld een schrijftraining voor je team? Neem contact met ons op voor een afspraak, we helpen je graag!
Proof of the pudding
Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.