Voorzie je lezer van inhoudelijke informatie
‘Schrijven is schrappen’, ‘kort maar krachtig’, ‘inkorten maar’. Maar niet in een whitepaper! In een whitepaper ga je dieper in op een vraag die leeft bij je doelgroep. Zo’n verhaal kan gerust wat langer zijn.
Waarom een whitepaper?
- Je positioneert jezelf als ‘thought leader’, ofwel: als expert met verstand van zaken.
- Je creëert sympathie bij je doelgroep, door waardevolle informatie weg te geven.
- Je kunt data zoals e-mailadressen verzamelen. Deze vraag je op vóór het downloaden.
Hoe maak je een whitepaper?
De do's en don'ts
Valkuil 1: de brochure-reflex
Een whitepaper is geen productpitch. Op een ‘gratis brochure’ zit vrijwel niemand te wachten. Houd het liever objectief en relevant voor de lezer.
Valkuil 2: geen call-to-action
Je wilt wél benaderbaar zijn. Vermeld altijd een contactpersoon en geef een reden om contact op te nemen. Bijvoorbeeld een aanbieding zoals ‘gratis advies’.
Gouden tip: content hergebruiken
Je whitepaper bevat een schat aan informatie. Kies steeds één deelonderwerp en post dit als blog of op LinkedIn. Geef een link naar het volledige whitepaper.
Proof of the pudding
Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.