Géén simpele schrijftruc
BLUF staat voor ‘bottom line up front’. Het is een schrijfmethode om je verhaal te ordenen, waarna je je lezer zo snel mogelijk de centrale boodschap voorschotelt. Panklaar.
Voorbeeld: twee intro’s
Hieronder lees je een artikel-intro in twee varianten. Het artikel beschrijft waarom het zo belangrijk is om heldere taal te gebruiken op je homepage.
Vergelijk de intro's
Wat is het verschil?
De eerste intro maakt in twee zinnen een punt. Het tweede voorbeeld geeft een langere inleiding voor hetzelfde artikel. Deze líjkt meer in detail te treden en dus meer te zeggen. Maar is dat ook zo?
Nee, de tweede intro is een rommeltje:
Formuleer je ‘bottom line’
De eerste intro is geschreven door een auteur die precies weet waar zijn artikel over gaat. De tweede intro niet. De auteur kent zijn onderwerp, maar weet niet welk punt hij wil maken.
Als je weet welk punt je gaat maken, kun je dit direct melden. Weet je dit niet, dan verval je al snel in algemeenheden. Daarom is BLUF zo’n waardevolle schrijfoefening. Het dwingt je om je ‘bottom line’ te formuleren - en zo je content te BLUFfen.
Meer weten, advies nodig?
Lees mijn vorige blog over de BLUF-methode. Of neem contact op en stel je vraag.
Proof of the pudding
Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.