Maak je verhaal authentiek en onafhankelijk
Persoonlijke verhalen die raken, inspireren of je aan het denken zetten. De inzet van human interest stories is ontzettend krachtig. Maar hoe breng je deze kracht in de wereld van contentmarketing en, nog belangrijker, hoe houd je je merk hierbij stevig op de voorgrond? In mijn blog vertel ik je er meer over.
Bij human interest stories ligt de focus minder op het product, maar juist meer op de mensen. De persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen maken de tekst onafhankelijk, authentiek en minder commercieel. Maar deze verhalen kunnen wél commercie opleveren!
Concreet en herkenbaar
Door middel van emotie probeer je jouw publiek te raken. Ga bijvoorbeeld concreet in op de voordelen die je product of dienst iemand hebben opgeleverd. Zo maak je het verhaal herkenbaar voor jouw doelgroep. Zij hebben misschien wel met dezelfde uitdagingen te maken.
Zorg er wel voor dat je niet overdrijft. Houd het verhaal dicht bij de persoon die je interviewt. En vertel het verhaal zo authentiek mogelijk. Zoom je in op een bepaalde gebeurtenis of ervaring? Loop deze dan chronologisch door, zodat je de lezer mee terug kunt nemen naar belangrijke momenten in het proces.
Verhalende structuren waarderen
Denk bijvoorbeeld eens terug aan die leraar geschiedenis die je met zijn meeslepende verhalen meevoerde langs belangrijke gebeurtenissen in het verleden. Zulke beeldende verhalen blijven veel langer hangen. In de wereld van contentmarketing is dit fenomeen van onschatbare waarde. Het draait niet alleen om het aanbieden van kwaliteitsproducten of het leveren van uitmuntende service. Maar ook om het smeden van langdurige banden met je doelgroep. Het geheim? Meeslepende verhalen. Onze hersenen zijn namelijk geprogrammeerd om verhalende structuren te waarderen.
Vertrouwen opbouwen
Het is cruciaal voor bedrijven om vertrouwen op te bouwen. Storytelling maakt je niet alleen geloofwaardiger, maar biedt ook een originele manier om je bedrijf te presenteren.
Maak emoties los
Een geweldige film of meeslepende roman kan je helemaal opslokken en meeslepen. Verhalen hebben de kracht om je diep te raken. Wanneer consumenten een emotionele connectie met jouw bedrijf ervaren, is dit buitengewoon waardevol. Dan zijn ze eerder geneigd om jouw diensten af te nemen of jouw producten te omarmen.
Samen aan de slag
Wil je meer human interest stories delen? Vigor & Zest staat je met raad en daad bij. Vertel ons je verhaal of we gaan in gesprek met jouw klanten, en vertalen deze verhalen naar ijzersterke content. We nemen met plezier het schrijfwerk uit handen. Neem contact met ons op om een afspraak te maken. Tot snel?
Proof of the pudding
Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.