Daag ons maar uit!
 
  • 08-05-2019-
  • door Milou-

Verhoog je conversie Ontdek meer over UX-writing

 

Synergie = key

Een effectieve webpagina is gebruiksvriendelijk én zet de lezer aan tot actie. Daarvoor moeten copy en design optimaal samensmelten. Met UX-writing krijg je het voor elkaar. Een innovatieve techniek of een ‘oude bekende’ met een hippe naam?

Wellicht heb je al van UX-writing (UX: user experience) gehoord. Een schrijf- en designtechniek waarmee je de ultieme user experience creëert voor een webpagina of app. UX-writing is een buzzword: een trendy nieuwtje waar de markt veel van verwacht. Wat kun je ermee?

UX-writing vraagt om synergie tussen de copywriter en de (UX-)designer. Niet eerst schrijven, dan pas ontwerpen, maar nauw samenwerken. Zodat je doelgroep vloeiend door je website gaat en precies doet wat je voor ogen hebt.

Jij-schrijven

UX-writing zet per definitie de lezer of gebruiker centraal. En dat is eigenlijk iets van alle tijden. Persuasief en ontvangergericht schrijven, je inleven in de behoeften van de doelgroep. Niet wij-schrijven, maar jij-schrijven: een natuurlijke taak van de copywriter.

Less is more

Toch is de aandacht voor UX-writing begrijpelijk én verstandig. Online lees- en zoekgedrag is vluchtig. Je (potentiële) klant is snel afgeleid. Hoe zorg je ervoor dat de bezoeker niet wegklikt? Het UX-team geeft de kortste stukjes tekst (microcopy) extra aandacht.

Hierbij geldt: less is more. Ook kleurgebruik, lettertype en regel- en tekenafstand zijn van belang. Zo creëer je heldere registratieformulieren, duidelijke pop-upmeldingen en overtuigende call-to-actions.

 

Van 0 tot 100

UX-writing doe je samen. De copywriter en designer moeten van begin tot eind betrokken zijn bij het project. Het is cruciaal dat ook de laatste 10% van het traject netjes wordt afgerond. De puntjes op de ‘i’ zetten: dat kost tijd en aandacht.  

Stel: een nieuwe website gaat bijna live. Dan blijkt dat copy en design niet 100% samenvloeien. Drie regels tekst staat te ‘vol’ op een pagina. Of de button ‘schrijf je nu in’ valt onvoldoende op. Zonde, maar de website moet nú online. Betrek je het UX-team op tijd én tot en met de laatste 10%? Dan voorkom je dit.

Test de user experience

Nog een reden om UX-writing toe te passen: het effect is meetbaar. Met een A/B-test kom je erachter of UX-writing je conversie écht verhoogt (of gaat verhogen).

In een A/B-test leg je twee verschillende versies van een uiting voor aan je doelgroep. Dat doe je als de website online is (live test) of in een conceptfase (pretest). Het UX-team kan dan op tijd bijsturen.

Bijvoorbeeld:

  • Wat werkt beter? Een product met de aanprijzing ‘best getest’ of ‘beoordeeld met een 8,1’?

  • Wat werkt beter? Een betaalproces met drie korte invulvelden of één lang invulformulier?

 

Proof of the pudding

Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.