Een ‘hot topic’
ChatGPT, sinds december 2022 een populaire manier om artikelen te maken. Zoals de afkorting ‘GPT’ (Generative Pre-training Transformer) al aangeeft, kan ChatGPT veel taalverwerkingsopdrachten uitvoeren. Denk aan vertalen, ideeën genereren en een onderwerp uitleggen.
Met recht komt de vraag van vele kanten: hoe kijken copywriters tegen ChatGPT aan? Zien ze het als een bedreiging?
Ons antwoord: nee. Integendeel, wij zien ChatGPT als een kansrijke samenwerking.
Hoe werkt ChatGPT?
Voer je onderwerp naar keuze in en ChatGPT genereert de informatie die hij kan vinden. Alle informatie komt uit 2021 of een eerder jaartal. Dit baseert de AI-robot op associaties afgeleid uit de trainingsfase. In die fase heeft de bot talloze journalistieke artikelen, websites, fora, wetenschappelijke publicaties en inhoud van boeken vergaard.
Tijdens de trainingsfase verwerkte ChatGPT zowel betrouwbare als onbetrouwbare bronnen. Denk aan onnauwkeurige informatie, valse beweringen en samenzweringstheorieën. Op basis van patronen en informatie uit zijn trainingsgegevens rangschikt de bot alle informatie. Als de bot onwaarheden of twijfelachtige informatie detecteert, dan krijg je een waarschuwing. ChatGPT spoort je altijd aan om kritisch te blijven en de informatie te vergelijken met betrouwbare bronnen waar de bot geen toegang tot heeft.
Veel minder researchtijd
Je voert een bepaald onderwerp in, eventueel met specifieke zoektermen, en ChatGPT zet alle verzamelde informatie overzichtelijk op een rij. Desgewenst, in de vorm van een basisblog. Met deze manier van deskresearch bespaart de copywriter veel tijd. De uren die je hier normaal voor uittrekt, worden teruggebracht naar minuten. Zo creëer je content efficiënter: er is meer tijd over voor het echte schrijfwerk.
Veel meer inspiratie
Daarnaast kan ChatGPT ook veel inspiratie bieden. De deskresearch van de AI-robot bevat tekst uit verschillende bronnen, waardoor je kan stuiten op informatie die je eerder nog niet wist. Dit kan jou een nieuwe invalshoek geven voor je content.
Hetzelfde geldt voor andere functies van ChatGPT, zoals vertalen, teksten met elkaar vergelijken en simpele tot complexe vragen beantwoorden. Dit is waardevol voor momenten waarop inspiratie nodig is, bijvoorbeeld brainstormsessies.
Maar… Creativiteit is menselijk
We zien het in de praktijk gebeuren: organisaties die ChatGPT gebruiken om teksten te genereren, maar die toch nog verbeterd moeten worden door copywriters. Dit komt doordat ChatGPT geen rekening houdt met een specifieke tone-of-voice. De teksten die ChatGPT in elkaar zet, zijn feitelijk, objectief en informatief. Kortom: er zit geen persoonlijke mening of emotie in.
Wat ChatGPT genereert kan heel bruikbaar zijn, maar daar blijft het ook bij. Als het gaat om informatie ná 2021, dan weet ChatGPT er niets vanaf. Recente informatie of gebeurtenissen kent ChatGPT niet. Test het maar eens. Als het ware herhaalt de AI-robot wat concurrenten ook zeggen.
ChatGPT needs ‘Vigor’ & ‘Zest’
Alleen ChatGPT is niet genoeg voor een creatief, doorslaggevend artikel. Daar zullen altijd ook copywriters voor nodig zijn.
ChatGPT kan wel wat kracht (vigor) en smaak (zest) gebruiken. Dus, wil jij geen na-aaptekst, maar juist frisse, nieuwe content die jouw doelgroep écht raakt? Neem dan contact met ons op.
Proof of the pudding
Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.